Het ondernemerschap naast het kunstenaarschap

Lezing van oud-studenten van de Wackers Academie, 16 maart 2016.

Thema: Het ondernemerschap naast het kunstenaarschap.

Vier sprekers:

1. Barbara van Marle (afgestudeerd in 2013)

2. Bairbre Duggan (afgestudeerd in 2009)

3. Gineke Zikken (afgestudeerd in 1999)

4. Paul Smulders (afgestudeerd in 1987)


1.       Barbara van Marle ( www.barbaravanmarle.com )

De voordelen van een atelier buitenshuis : Doorwerken zonder afleiding. Groter werken. Om de huur te kunnen betalen moet je naar buiten treden / uit de comfortzone.
Meedoen met schilderfestivals en kunstroutes.

[Sam Drukker: Wat wil je maken en waarom? Blijf dicht bij jezelf. Maak een plan maar durf daar van af te wijken. ]

Nieuwe doelen stellen is belangrijk. Zowel in wat je maakt als het timmeren aan de weg. Galeries bezoeken, musea et cetera.
Over je kunst: Vind iets dat je ligt en volg dat spoor. Je vind iets door zoveel mogelijk verschillende dingen te doen; dan weet je wat op dat moment bij je past.
Dan heb je een lijn met een eigen smoel; dat zien de galeries ook graag:
“Hoewel men de kwaliteit van de schilderijen onderkent, heeft de commissie toch vraagttekens bij de intentie, je drijfveer. De overzichtsfoto van je werk maakt het moeilijk: wat wil je overbrengen? De commissie vindt het geheel te vrijblijvend, te weinig ‘smoel’. “Dit is dus belangrijk om te weten als je je werk wilt verkopen.


2.   Bairbre Duggan ( www.bairbreduggan.com )

[Edgar Degas: Schilderen is makkelijk, totdat je weet hóe!]
Blijf bij je eigen pad. Kies zelf de mensen uit van wie je kritiek wilt horen.
Hoezeer galeries jou ook proberen te sturen in wat je maakt, jij bepaalt altijd wat je maakt.

[Get out of your comfort zone: it’s where the magic happens.]

[Alex Kanevsky: Bouw je zelfvertrouwen uit tot een niveau dat bijna ongerechtvaardigd lijkt. Dit zal je helpen om zowel positieve als negatieve reacties op je schilderijen te negeren….. Wees zelf je meest strenge en verwoestende criticus, terwijl je er nooit aan twijfelt dat je het beste bent sinds de uitvinding van het wiel.]

[Gerhard Richter: Ik ben er nog steeds heel zeker van dat schilderen een van de meest basale menselijke capaciteiten is (zoals dansen en zingen) die ertoe doen, die ons bijblijven, als iets menselijks.]


3.       Gineke Zikken ( www.ginekezikken.nl )

Zelf de publiciteit zoeken, pak de kansen aan, als je ze krijgt. Doen!
Hoe? Bijvoorbeeld meedoen aan een open atelierroute of kunstroute. Zoals Noordwijk, maar helaas is dat geen open inschrijving meer; daar moet je voor gevraagd worden. Dit is wel een plek waar je heel veel contacten op kunt doen en zo creëer je weer toegang tot galeries.
Bergen aan zee: Idem, maar meer voor buitenschilders.
Stap met je portfolio naar een galerie.
Zelfstandig kunstenaar zijn vraagt behoorlijk veel discipline; je moet het in je eentje doen.
Creëer rust – een baan erbij is moeilijk. Voor schilderen moet je regelmaat hebben en rust. Het is WERK.
Je moet niet per se rijk willen worden.
Naast een website en sociale media is een Blog ook aan te raden.
Probeer veel te exposeren.


4. Paul Smulders ( www.paulsmulders.com )

Inspiratie: Delacroix / Louis David / Ingres.
Na de Wackers anderhalf jaar een kunstacademie in Milaan. Terug in 1989, maar geen contacten of aansluiting meer in Nederland. Door hard te werken en aan de weg te timmeren de wereld laten weten dat je bestaat. Je moet jezelf uitdagen.
Pak zoveel mogelijk aan: Exposeer in theaters, ziekenhuizen, (leegstaande) winkelpanden, foyers. Doe mee met schilderwedstrijden en kunstroutes.
Ga niet met je portfolio lukraak langs elke galerie; hebben ze een hekel aan. Maar zoek uit welke galeries in lijn met jouw werk liggen. Bezoek expositieopeningen op galeries en introduceer jezelf.
Uit je comfortzone stappen maakt je scherper.
Website: Hou hem actueel! Hou een (online) database bij met hoge resolutiefoto’s van je werk.
Naast de website, sociale media en blogs kan een nieuwsbrief ook nuttig zijn.
Neem foto’s in drukkwaliteit zodat je die paraat hebt voor folders of iets dergelijks.
Verhouding galerie / kunstenaar moet goed zijn. Je doet SAMEN iets, en op basis van gelijkwaardigheid.